با حضور مدیرکل شیلات هرمزگان و مدیرکل امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران :

برگزاری نشست هماهنگی و برنامه ریزی اعزام شناورهای آبهای دور هرمزگان به آبهای بین المللی// آبهای دور ظرفیتی مناسب برای صید وصیادی و تامین امنیت غذایی

Untitled-1.jpg

مدیر کل شیلات هرمزگان در نشستی که با حضور مدیرکل امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران، معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات استان،مشاور رئیس سازمان شیلات ایران در امور بین الملل ، معاون امور بین الملل سازمان شیلات ایران،مدیرعامل اتحادیه تعاونی های صیادان استان و جمعی از مالکین شناورهای آب های دور استان برگزار شد بر ظرفیت مناسب شناور های آب های دور در تامین ماهی برای کارخانجات کنسرو سازی و نقش آن در تامین امنیت غذایی تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی شیلات هرمزگان، مسعود بارانی با اشاره به اینکه این نشست به منظور هماهنگی و برنامه ریزی اعزام شناورهای آبهای دور هرمزگان به آبهای بین المللی برگزار شده است گفت: خوشبختانه استان هرمزگان گام های خوبی در این زمینه برداشته شده است .

وی برخورداری از بیش از80 فروند شناور آبهای دور در استان هرمزگان را ظرفیتی مناسب برای بهره برداری از ذخایر بین المللی و آبهای دور آبزیان خواند و تصریح کرد: در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۱ هزار و ۱۲۰ تن صید داشتیم و پیش‌بینی‌ می‌شود در جمع بندی صید سال ۱۴۰۲ شاهد رشد افزون بر ۲۰ تا 30 درصد در صید شناورهای آب‌های دور باشیم.

وی گونه های غالب صید شده در آب‌های دور را به ترتیب هوور مسقطی، گیدر، هوور، زرده، مارلین و گالیت عنوان کرد و گفت: شناورهای صیادی لنج های آب‌های دور تامین کننده مواد اولیه کارخانه‌های تُن ماهی کشور هستند.

در ادامه مدیرکل امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران با بیان اینکه استان هرمزگان با تولیدات شیلاتی بیش از 340 هزار تُن در سال رکوردار تولیدات شیلات کشور و همچنین قطب محصولات شیلاتی کشور است تصریح کرد: در این میزان تولیدات شیلاتی هرمزگان، صید و صیادی با صید سالانه بالغ بر 320 هزار تن نقش اساسی و محوری دارد که بخش قابل توجهی از این مهم به صید آبهای دور تعلق می گیرد.

رضا عباس پور نادری با اشاره به رونق ایجاد شده توسط شناورهای صیادی آبهای دور در حوزه اشتغال و اقتصاد گفت: این شناورها نقش بسزایی در تامین نیاز ماهی، کارخانجات تن ماهی کشور و به گردش در آمدن چرخ اقتصاد شیلات کشور دارد و امید است با هماهنگی ها و برنامه ریزی های صورت گرفته و در حال انجام شاهد افزایش سهم استان هرمزگان از برداشت ذخایر آبهای دور در آبهای بین المللی و قاره های دیگر باشیم.

وی توسعه صید در آب های بین المللی و دور را یکی از برنامه های مهم شیلات کشور خواند و افزود: در کشور حدود 900 فروند شناور در آبهای دور مشغول به فعالیت صیادی هستند.

عباس پور نادری گفت: از دیگر فعالیت های بین المللی می توان به تلاش سازمان شیلات ایران برای صید در آب های ساحلی سایر کشور ها مانند موریس،،سومالی و ... نام برد که در سطوح بالا در حال پیگیری بوده و در صورت انعقاد قرارداد با این کشور ها گام بلندی در افزایش تولید و صید گونه های دارای ارزش اقتصادی بالا برداشته خواهد شد.

گفتنی است در این نشست حاضرین به بیان نکته نظرات چالش ها و ارائه راهکار برای توسعه صید آبهای دور پرداختند.

http://shilathormozgan.ir/cpqcv