با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران:

استقرار زیستگاه مصنوعی در آبهای قشم//ایجاد زیستگاه های مصنوعی حرکتی زیرساختی در جهت احیای ذخایر و توسعه اقتصاد دریامحور

Untitled-1.jpg

ظهر امروز با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران به همراه مشاور وزیر و مدیرکل دفتر توسعه پایدار و امور فناوری وزارت جهاد کشاورزی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان، مدیرکل دفتر برنامه ریزی و بودجه سازمان شیلات ایران، مدیرکل شیلات هرمزگان، فرماندار شهرستان قشم مدیر کل شیلات لرستان، معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات هرمزگان،فرمانده یگان حفاظت منابع آبزیان شیلات استان وجمعی از مسئولین و جامعه صیادی و در راستای مصوبات سفر ریاست محترم جمهور به هرمزگان و با حمایت دولت مردمی تعدادی سازه زیستگاه مصنوعی در آبهای شهرستان قشم مستقر شد.

به گزارش روابط عمومی شیلات هرمزگان، معاون وزیر و رئیس سازمان شیلات ایران در حاشیه استقرار این سازه گفت: روش های متفاوتی به منظور احیاء و بازسازی ذخائر آبزیان وجود دارد که ايجاد زيستگاه مصنوعي يكي از راههايي است كه در بازسازي و احياء مجدد آبزيان در دريا نقش بسزايي دارد که خوشبختانه دولت مردمی نگاه ویژه به این مهم دارد.

وی افزود: در سفر ریاست محترم جمهوري به استان هرمزگان در دي ماه 1400، پروژه ایجاد زیستگاه های مصنوعی دریایی و تقویت یگان حفاظت منابع آبزیان با هدف بازسازی ذخائر آبزيان مصوب گردید و با پیگیری های مجموعه شیلات و دستور استاندار با جذب اعتبار لازم ، فاز اول این پروژه با ساخت 1500 سازه جهت ایجاد زیستگاه مصنوعی آبزیان در شهرستان های بندرلنگه، قشم و جزیره کیش تعیین و به مرحله اجرا رسید.

حسینی با بیان اینکه ایجاد زیستگاه های مصنوعی حرکتی زیرساختی برای توسعه اقتصاد دریامحور است تصریح کرد :فاز دوم ایجاد زیستگاه مصنوعی برای اولین بار در شرق استان (شهرستان های سیریک و جاسک) نیز با هدف ساخت و استقرار 3500 سازه در آب های شهرستان های مذکور شروع گردیده است.

در ادامه مدیرکل شیلات هرمزگان تصریح کرد :استقرار سازه های زیستگاه مصنوعی به دنبال درخواست های جامعه صیادی و به همت دولت مردمی پس از انجام مطالعات مکان یابی و ارائه گزارش توسط پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان و اخذ مجوزهای لازم از اداره بنادر و دریانوردی استان و اداره حفاظت محیط زیست، سازه ها در دریا استقرار می یابد.

مسعود بارانی افزود: بهبود تنوع زیستی، امکان صید مستمر از دریا، زمینه‌سازی اشتغالزایی بیشتر و پایدار، رونق صنایع جانبی، امکان تجدید نسل و بهره‌برداری مداوم و پایدار آبزیان، افزایش میزان صید و درآمد سالانه و در نتیجه بهبود وضعیت معیشتی صیادان، حفظ و ارتقای جایگاه آبزیان، بهبود زمینه‌های صادرات و ارزآوری و بازسازی ذخایر آبزیان از دیگر اهداف احداث و استقرار سازه‌های زیستگاه مصنوعی است.

وی گفت :در راستای اجرای فاز دوم نیز، مطالعات مکان یابی برای اجرای زیستگاه در شهرستان جاسک توسط پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان انجام و مطالعات مکان یابی در شهرستان سیریک نیز در حال انجام است.

بارانی اظهار کرد:  ساخت سازه های مورد نظر فاز دوم جهت استقرار در شرق استان نیز توسط پیمانکار شروع گردیده است و تاکنون تعداد 800 سازه ساخته شده است که، استقرار سازه ها در دریا به زودی شروع خواهد شد.

http://shilathormozgan.ir/vvlz8