سخنراني پر مخاطب رئيس سازمان شيلات ايران در روسيه: آمادگي جمهوري اسلامي ايران به عنوان شريك تجاري قابل اتكا در كنار كشورهاي دوست

Untitled-1.jpg

كشور روسيه با حمايت از دانش شركت هاي دانش بنيان و ايجاد فضاي كار براي جوانانش مي تواند از تجربيات كشور ايران براي پيشرفت در فعاليت هاي توليدي و آبزي پروري استفاده كند.
به گزارش روابط عمومي سازمان شيلات ايران معاون وزير و رييس سازمان شيلات ايران در سخنراني خود درهمايش بين المللي شيلات در سنت پترزبورگ ضمن تبريك به ذهن هاي خالق برنامه ريزان اين نشست گفت: به درستي به پاشنه آشيل دولت ها در دوره كنوني كه موضوع اعمال تحريم ازسوي برخي دولت ها بر عليه ملت هاست اشاره شده است. 
سيد حسين حسيني افزود:در جهان امروز تحريم هاي اقتصادي به ابزاري براي اعمال سياست خارجي تبديل شده است كه استفاده از آن نيازمند دانش، آگاهي و هنر است.
وي با اشاره به اينكه جهان غرب از اين ابزارها در طي چهل سال گذشته بر عليه ايران استفاده كرده است خاطر نشان كرد: اوج هنرمندي كشورهاي غربي در استفاده از اين ابزار در كتاب "هنر تحريم ها "" the sanction of art"نوشته ريچارد نفيو استاد و پژوهشگر ارشد مركز سياست انرژي در دانشگاه كلمبيا آمريكا توضيح داده شده و استراتژي آمريكا در اعمال تحريم ها به ايران در اين كتاب به تفضيل ارايه و اين كتاب همانند يك دستورالعمل مورد استفاده و استناد سياستمداران آمريكايي قرار گرفته است.
حسيني در ادامه تصريح كرد: بر اساس نظريه آقاي نفيو، بايد فشار را به جسم و روح ملت ها وارد آورد، ملت ها را از حقوق اوليه خودشان كه دسترسي به كالاهاي اساسي است محروم كرد و روحيه ملت ها را نيز بايد با امكان دسترسي گروهي از مردم ( طبقه ثروتمند) به كالاهاي لوكس درهم شكست.
وي ادامه داد:اين كتاب در سال 2017ميلادي نوشته شد و اين دستور العمل ها در مورد ايران مو به مو اجرا شده است كه در نتيجه آن و البته موجب بروز برخي تنگناهاي اقتصادي براي ملت ايران شده است اما اين فشارها از طرف ديگر موجبات بالندگي و رشد برخي ديگر از بخش هاي اقتصادي شده است. 
 
با دستور مقام معظم رهبري، بجاي رفع تحريم ها در پي خنثي كردن آن شديم
معاون وزير و رييس سازمان شيلات ايران با اعلام اينكه رشد و بالندگي در بخش شيلات نمود پيدا كرد، افزود:راز اين بالندگي را در كلام رهبري انقلاب اسلامي ايران مي بينيم كه استراتژي دولت ايران را تعيين كرده است. اين استراتژي در چند كلمه خلاصه مي شود: "بجاي رفع تحريم در پي خنثي كردن تحريم باشيد."
سيدحسين حسيني در ادامه خاطر نشان كرد:رفع تحريم نيازمند طي مسير ديپلماسي است كه منوال طولاني و گاهي بي نتيجه و يا كم اثري دارد، اما خنثي كردن تحريم هازنيازمند تلاش در عرصه هاي توليد است و مهمترين عرصه توليد، توليد مواد غذايي و ايجاد امنيت غذايي براي مردم است.
وي ادامه داد: ميدان اصلي نبرد، امروزه از مرزهاي هوايي، دريايي و زميني به مزارع كشيده شده است و پيروز ميدان كسي است كه دركنار حفاظت از مرزهاي سياسي، از حريم توليد دفاع كند.
حسيني با اشاره به اينكه توليد آبزيان ايران در طي چهل سال گذشته حدود چهل برابر افزايش پيدا كرده است افزود: در اين بخش همچنان در پي توسعه پرورش آبزيان در كشور هستيم تا به عنوان يك افق دست يافتي توليد ايران را از يك ميليون و سيصد و پنجاه هزار تن فعلي به دو ميليون و ششصد هزار تن در ده سال آينده برسانيم كه بخش عمده اين توليد از طريق توسعه آبزي پروري دريايي و بدون نياز به آب شيرين انجام خواهد شد.
وي تاكيد كرد:البته در نگاه اول رسيدن به اين هدف و رشد صد درصدي در طي ده سال شايد غيرواقعي به نظر برسد اما تجربيات نشان مي دهد كه مي توانيم با اتكا به توليد داخل كشور و بهره گيري از ظرفيت كشور هاي دوست، اين هدف را محقق كنيم.
حسيني با اعلام اينكه از حدود 12 سال قبل در ايران توسعه پرورش ماهي در قفس شروع شده است گفت: در آن زمان صد درصد تجهيزات مورد نياز پرورش ماهي در قفس هاي دريايي وارداتي بود، اما امروز، بيش از هشتاد درصد نيازهاي تجهيزاتي را در داخل ايران توليد مي كنيم و برخي از تجهيزات توليد شده در ايران صادر مي شود و اين امكان بوجود آمده است تا پروژه هاي پرورش ماهي در قفس را با سرعت بيشتري در سواحل جنوبي كشورمان دنبال كنيم.
وي ادامه داد: تقريبا ده سال قبل يكي از كارخانجات اروپايي قصد احداث كارخانه پيشرفته توليد خوراك آبزيان در ايران را داشت اما به دلايلي كه احتمالا سياسي و ناشي از فشار دولت هاي غربي بود، منصرف شد. اما ايران با استفاده از دانش روز و بكارگيري تجهيزات روز آمد، امروز در توليد خوراك آبزيان از نظر فناوري سخت افزاري و نرم افزاري تقريبا ديگر وابسته نيست و نه تنها نيازي به واردات از ديگر كشورها ندارد و با وجود كارخانجات متعدد و ظرفيت توليد حدود 7111 تن خوراك آبزيان در روز، يك صادر كننده خوراك به كشورهاي همسايه است و خوراك توليد شده در ايران نيز در تراز استاندارهاي بين المللي است.

شركت هاي ايراني توليد كنندگان دستگاه هاي نانو حباب
معاون وزير و رييس سازمان شيلات ايران در ادامه خاطر نشان كرد: دردو دهه قبل توسعه پرورش ماهي در سيستم ها متراكم به دليل ناكارآمدي برخي تجهيزات وارداتي مانند دستگاه هاي مولداكسيژن شكست خورد، اما امروز امكان توليد دستگاه هاي توليد اكسيژن در داخل ايران فراهم شده و همانطوري كه  به ياد داريد، ايران در دوران پاندمي كرونا دستگاه هاي اكسيژن ساز را به ساير كشورها نيز صادر كرد و در گام رو به جلو امروز شركتهاي ايراني دستگاه هاي توليد نانو حباب را مي سازند.
سيدحسين حسيني همچنين گفت: نمونه هاي فوق بخشي از موفقيت هاي ايران براي خنثي سازي تحريم هاي اعمال شده در حوزه آبزي پروري است و مي توان موارد متعدد ديگري را به اين فهرست اضافه كرد زيرا اين موفقيت ها در سايه عمل به همان استراتژي خنثي سازي است كه با اتكا به شركتهاي دانش بنيان، حمايت از آنها و ايجاد فضاي كار براي جوانان فراهم شده است. 
وي ادامه داد: كشورروسيه نيز مي تواند با اتكا به جوانان خود اين مسير را كه البته نه چندان آسان است را با موفقيت طي كند و ايران نيز به عنوان يك شريك تجاري قابل اتكا در طول اين مسير در كنار كشور دوست، قرار خواهد داشت.
گفتني است در طي چهل سال گذشته ميزان توليدات شيلاتي ايران بيش از چهل برابر رشد شده است.
 
   

http://shilathormozgan.ir/9rjey