ارتقاي فعاليت هاي شيلاتي، ارتقاي اشتغال و رونق اقتصادي را به دنبال دارد// شيلات محوري مهم براي تحقق اقتصاد دريا پايه است// منطقه آزاد كيش مي تواند الگوي توسعه پايدار صيد و آبزي پروري باشد

Untitled-1.jpg

معاون وزير و رئيس سازمان شيلات ايران با مديرعامل سازمان منطقه آزاد كيش و با حضور مديركل امور استانهاي شيلات ايران، مدير كل شيلات هرمزگان، دبير كميته سرمايه گذاري شيلات ايران، معاون عمراني و عضو هئيت مديره سازمان منطقه آزاد كيش، مديركل دفتر امور صيد سازمان شيلات ايران، مديرعامل اتحاديه تعاوني هاي صيادي استان، جمعي از نمايندگان جامعه صيادي و جمعي از مسئولين دو سازمان ديدار كردند.
به گزارش روابط عمومي سازمان شيلات ايران، معاون وزير و رئيس سازمان شيلات ايران در اين ديدار با اشاره به تعامل خوب و سازنده ايجاد شده بين سازمان شيلات ايران و سازمان منطقه آزاد كيش اظهار كرد: خوشبختانه شاهد هستيم گام هاي خوبي با افزايش تعاملات در دولت مردمي در مسير رشد توليد، رونق اقتصادي و رشد اشتغالزايي و ارز آوري برداشته شده است.
 
سيد حسين حسيني با اشاره به منويات مقام معظم رهبري در مبحث اقتصاد دريا پايه گفت: بيش از ۵هزار و ۸۰۰ كيلومتر نوار ساحلي در  كشور وجود دارد كه در كنار مردم سخت كوش ساحل نشين شاهد هستيم در مباحث آبزي پروري و هم در مباحث صيادي، شيلات به يكي از محورهاي مهم اقتصاد دريا پايه تبديل شده است.
 
وي با اشاره به اقدامات موثر صيادان در حوزه آبزي پروري  و در مسير كاهش فشار بر ذخاير دريايي تصريح كرد: بدون شك  براي پايداري توليد بايد حتما در مسير توسعه آبزي پروري بيش از پيش گام برداريم كه اميد داريم با ايجاد حمايت همه جانبه از اين مهم، تحقق آن را شاهد باشيم. 
 
وي با تاكيد بر تعامل خوب منطقه آزاد كيش با سازمان شيلات ايران به ويژه در امور تحقيقاتي و نيازهاي پژوهشي شيلات كشور افزود: اميد است در آينده اي نزديك  گام هاي موثر  و موفقي در اين حوزه را شاهد باشيم. 
 
معاون وزير و رئيس سازمان شيلات ايران از ظرفيت هاي منطقه آزاد به عنوان سكوي پرتاب در توليد و ارز آوري ياد كرد و گفت: صنعت شيلات در صورت حمايت هاي لازم بي شك مي‌تواند شاخص و محور خوبي براي توسعه ارز آوري و درآمد زايي كشور باشد. 
 
حسيني با اشاره به اقدامات موثردولت مردمي در حوزه شيلات و در مسير خدمت به مردم خاطر نشان كرد: اقدامات خوبي در حوزه امنيت غذايي، اقتصاد دريا پايه و توسعه فعاليت هاي شيلاتي كشور صورت گرفته است .
 
وي افزود:  امروز با اقدامات دولت مردمي و بهره گيري از منويات مقام معظم رهبري شاهد بي اثر كردن تحريم ها با بهره گيري از ظرفيت هاي شيلاتي هستيم كه فعاليت هاي آبزي پروري در اين ميان نقش مهمي داشته است.
 
وي ايجاد شهرك ماهيان زينتي در استان هرمزگان را يك ظرفيت ويژه براي رونق اقتصادي،گردشگري و اشتغال زايي خواند و گفت: در واقع اين شهرك‌ها مصداق واقعي و عيني براي تحقق جهش توليد در بخش كشاورزي محسوب مي‌شوند.
 
حسيني  ايجاد زيستگاه هاي مصنوعي را بهترين مدل براي نجات يك اكوسيستم عنوان كرد و گفت: افزايش ذخاير آبزيان،  پناهگاه انواع آبزيان در فصول مختلف سال بخصوص براي آبزيان جوان جهت مصون ماندن از شكار شدن و جريانات شديد جزرو مدي، مشاركت و تشويق صيادان و علاقه مندان در افزايش ذخاير، حراست و حفظ محيط زيست دريايي، جلوگيري از صيد غير مجاز كف زيان، بازسازي محيط زيست و مديريت توسعه سواحل، كاهش فشار صيد بر زيستگاه هاي طيبعي از مهم‌ترين مزايا و اهداف ايجاد زيستگاه هاي مصنوعي است‌.
 
معاون وزير و رئيس سازمان شيلات ايران با اشاره به اهميت ظرفيت هاي منطقه آزاد كيش در تامين نهاده هاي تكثير و پرورش ماهيان دريايي در قفس مطرح كرد: كيش مي تواند الگو ساز يك روش پايدار در صيد و صيادي و همچنين آبزي پروري باشد و به عنوان الگوي اين مسير در كشور مطرح شود. 
 
مدير عامل منطقه آزادكيش  نيز در اين ديدار با اشاره به ظرفيت هاي خوب شيلاتي به ويژه صيد و صيادي در جزيره كيش گفت: ورود به مباحث گردشگري شيلاتي مي تواند گام مهمي در رونق اقتصادي فعاليت هاي صيادي و آبزي پروري جزيره كيش باشد‌. 
 
رحيم سرهنگي از تكثير ماهيان دريايي در جزيره كيش استقبال كرد و افزود: اين مهم يك ظرفيت بي نظير مشترك براي شيلات و منطقه آزاد كيش است. 
 
وي افزود: با توجه به اينكه صيادي يكي از اصلي ترين شغل بوميان جزيره كيش است بايد مشكلات موجود اين قشر زحمتكش هر چه سريع تر مورد بررسي قرارگيرد و نسبت به رفع اين مشكلات اهتمام داشته باشيم.
 
گفتني است در پايان اين نشست تفاهم نامه اي مشترك در راستاي ارتقاي تعامل و همكاري هاي سازمان شيلات ايران و سازمان منطقه آزاد كيش منعقد شد.

http://shilathormozgan.ir/r4m85