بهره برداري از ۳ طرح ملي صيادي خوزستان در هفته دولت

2.jpg

مديركل دفتر توسعه و مديريت بنادر ماهيگيري سازمان شيلات ايران  بهره برداري از ۳ طرح ملي صيادي استان در هفته دولت خبر داد.

به گزارش  روابط عمومي سازمان شيلات ايران،  الياس واحدي در جريان سفر به خوزستان و بازديد از طرح‌هاي توسعه بنادر ماهيگيري خوزستان گفت: ۳ طرح ملي شامل ساخت اسكله شناور و امكانات پس كرانه‌اي در خور ابوخضيرشادگان و   فاز ۲ بندر صيادي بحركان و لايروبي بندر چوئبده آبادان در هفته دولت به بهره برداري مي‌رسند.

وي درباره سياست‌هاي جديد شيلات ايران در توسعه بنادر ماهيگيري استان خوزستان افزود: مقرر شده در اجراي ماده ۸۸ قانون تنظيم بخشي از مقررات مالي دولت، مديريت بهره برداري بنادر شادگان و بحركان در قالب فراخوان عمومي و در تشريفات قانوني با اولويت تشكل‌هاي صيادي منطقه به بخش غير دولتي واگذار شود.

واحدي ادامه داد: اين دو بندر جاذبه گردشگري بالايي دارند و خدمات به شناور‌هاي صيادي و ساير بهره برداران شيلاتي و گردشگران ارائه خواهند كرد.

مديركل دفتر توسعه و مديريت بنادر ماهيگيري با بيان اينكه توسعه گردشگري شيلاتي از اولويت‌هاي سازمان شيلات ايران، است، اضافه كرد: به موازات آغاز بهره برداري از اين ۳ طرح بندري شيلات، طرح ساخت بزرگترين اسكله صيادي كشور به طول حدود ۴۳۰ متر در آبادان شروع شده است كه با توجه به ازدحام بالاي شناور در مجموعه شيلاتي بندر آبادان ساخت آن ۳۶ ماه در نظر گرفته شده است و زمينه سازماندهي بهينه شناور‌ها را فراهم خواهد ساخت.

وي گفت: با توجه به موقعيت جغرافيايي بنادر خوزستان كه اكثرا" در خور‌ها و رودخانه‌ها قرارگرفته اند، رسوب گذاري در بنادر استان به ويژه در خور‌ها بسيار بالاست، از اين رو لايروبي اين بنادر از ضرورت‌هاي توسعه بنادر است و در اين راستا، سازمان شيلات ايران علاوه   بر بنادر آبادان و چوئبده، لايروبي ۴ بندر ماهيگيري نهرقصر، خورسمايلي، خورسجافي و بندر امام خميني را نيز در دستور كار قرار داده است كه پس از تامين اعتبار آغاز خواهند شد.

واحدي ادامه داد: در بين بنادر ماهيگيري خوزستان نهرقصر و آبادان با اختصاص حدود نيمي از تخليه صيد سالانه استان به خود، جايگاه ممتازي دارند. بندر نهرقصر در منطقه اروند كنار، بندر ماهيگيري مركزي (hub) استان خوزستان است كه علاوه بر فعاليت صد‌ها فروند شناور صيادي، داراي مجموعه مناسبي از امكانات پشتيباني صيد و صيادي است و پس از لايروبي اين بندر بزرگ كه حجم آن بيش از ۵۰۰ هزار متر مكعب برآورد شده است، مشكلات ناشي از پهلوگيري ناوگان صيادي منطقه از بين خواهد رفت.

وي مي‌گويد: بندر ماهيگيري آبادان نيز به دليل واقع شدن در داخل شهر بندري آبادان كه از حيث جمعيت دومين شهر بندري كشور است و نيز مجاورت با بازارماهي پر رونق استان، داراي پتانسيل بالاي توسعه همه جانبه صيد و صيادي است و با اجراي پروژه‌هاي احداث اسكله جديد كه سومين پست اسكله در اين بندر محسوب مي‌شود، مشكل ازدحام شناور‌ها حل و ناوگان صيادي به نحو مناسبي سازماندهي خواهد شد.

به گفته اين مسئول، علاوه بر اين پروژه ها، در صورت تامين اعتبار؛ تشريفات قانوني مناقصه ساخت بندر ماهيگيري جديد در خرمشهر و فاز ۳ بندر بحركان شامل ترميم سطح اسكله و تكميل برق رساني و روشنايي كل اسكله در نيمه دوم امسال آغاز خواهد شد و اگر ساخت موج شكن در بحركان كه بسيار پر هزينه است در دستور كار قرار گيرد پس از تامين اعتبار كافي در قالب فاز ۴ اين بندر و در سال‌هاي آتي اجرا خواهد شد.

وي ادامه داد: اسكله قديمي خرمشهر مستهلك شده و موقعيت مكاني مناسبي هم ندارد   به همين خاطر پس از احداث بندر ماهيگيري جديد كه در منطقه مينوشهر بين خرمشهر و آبادان جانمايي شده، فعاليت شناور‌هاي صيادي به بندر جديد منتقل خواهد شد.

واحدي افزود: بندر بحر‌كان نيز تنها بندر ماهيگيري خوزستان است كه در ساحل دريا واقع شده است؛ واقع شدن نقاط جمعيتي و تمركز فعاليت‌هاي دريايي در رودخانه ها، خور‌ها و نهر‌ها در خوزستان و نيز ساحل دريايي با شيب كم سبب شده است تا بنادر اين استان دور از دريا باشند، ولي از حيث حساسيت‌هاي محيط زيستي و شيلاتي، انتقال تمركز شناور‌ها از خور‌ها و انهار به دريا لازم است كه با كامل شدن بندر بحركان و امكان فعاليت لنج‌ها در آينده مي‌تواند از بار ترافيك شناور و فعاليت‌هاي پشتيباني رودخانه ها، خور‌ها و انهار بكاهد.

مديركل دفتر توسعه و مديريت بنادر ماهيگيري در بخش ديگري از سخنانش گفت: استفاده از روش‌هاي بهينه مبتني بر توليدات داخلي و توجه به جذب سرمايه بخش‌هاي غير دولتي در بنادر ماهيگيري از ديگر سياست‌هاي جديد توسعه بنادر ماهيگيري است.

وي گفت: در اين زمينه پروژه جديد بندر آبادان كه از شمع‌هاي سانتريفيوژ بتني توليد داخل استفاده مي‌شود نمونه‌اي از اين سياست است كه هم از نظر رسوبگذاري پايين و هم پيشگيري از استهلاك و خوردگي سازه، داراي مزيت است.

http://shilathormozgan.ir/y3mma