ضرب آهنگ پيشراني صنعت شيلات و آبزيان

101.png

در حاشيه ششمين نمايشگاه بين المللي شيلات و ماهيگيري كه در محل نمايشگاه بين المللي در حال برپا است، تفاهم‌نامه همكاري مشترك سازمان شيلات ايران با ستاد توسعه زيست فناوري منعقد و به امضاي روساي دو طرف رسيد.اين تفاهم‌نامه در راستاي همكاري‌هاي مشترك براي بهره‌مندي از ظرفيت‌هاي طرفين به منظور كمك به توسعه و ترويج فناوري جديد و دانش بنيان و ايجاد مراكز رشد نوآوري و فناوري در حوزه شيلات و آبزيان به امضا رسيده است.

به گزارش روابط عمومي سازمان شيلات ايران، دكتر مصطفي قانعي رييس ستاد توسعه زيست فناوري در اين مراسم و در جمع برخي از فعالان ارگان‌هاي دريايي گفت: رسيدن به اقتدار و امنيت غذايي صرفا در بحث فناوري نيست، براي پاي كار آوردن خانواده و ترويج فرهنگ مصرف غذاهاي دريايي بايستي زير ساخت ايجاد كنيم.

  وي افزود: يكي از كارهايي كه مي شود كمك كرد سهم غذاي دريايي در بوفه هاي مدارس و دانشگاهها قرار بگيرد كه در همين راستا ما در ستاد توسعه زيست فناوري با هماهنگي وزارت بهداشت، آموزش پرورش مقدمات اين مهم را فراهم كرده تا به زودي به صورت پايلوت در مدارس پياده سازي شود.
رييس ستاد توسعه زيست فناوري از سازمان شيلات ايران به خاطر داشتن انديشكده و ليست كردن خواسته هايي كه بر اساس نيازسنجي انجام و اعلام  شده است قدرداني  كرد و گفت: متاسفانه دربسياري از موارد مشابه در سازمان ها اين اتفاق نمي افتد.وي به وضعيت بوروكراسي اداري در اخذ مجوزها و فعاليت دانش بنيان ها اشاره كرد و گفت: مي بايست اين سنگ ها از جلوي پاي توليدكنددگان و دانش بنيان برداشته شود به طوري كه در حوزه شيلات شاهد توليدات فناورانه باشيم و گام هاي خوبي در راستاي تامين امنيت غذايي برداشته شود.


هر وقت ما از شما بازارشروع كرديم  موفق مي شويم
دكتر قانعي تاكيد كرد: براي دستيابي به اين مهم بايد از بازار شروع كرد چراكه سهم بازار براي فرهنگ سازي مصرف و ترويج يك غذاي مطلوب و ارزان زياد است برنامه ها را بايد در همين مسير پياده كرد.
وي با اشاره به اين كه صنعت شيلات و آبزيان هنوز پيشران قرار نگرفته است گفت: يكي از راه هاي دسترسي به اين مهم جذب سرمايه گذاران است كه بايستي بسته هاي جذاب تعريف و اجرايي كرد بانك ها را پاي كار بياريم.


توليد ۲۳۸ تن ميگو از پساب‌هاي نيشكر
سيد حسين حسيني معاون وزير و رئيس سازمان شيلات در اين مراسم خاطر نشان كرد: سازمان شيلات توانست از آب‌هاي نامتعارف از جمله پساب نيشكر ۲۳۸ تن ميگو توليد و صادر كند و نشان مي‌دهد كه توانسته استانداردهاي صادراتي را اخذ كند.
وي در همين رابطه ميزان توليد ميگو در كشور ايران را حدود ۵۷ هزار تن مطرح كرد و افزود: پنجره توسعه ما در بخش دريا و تنوع آبزي‌پروري بر پايه دانش روز است كه سازمان شيلات در همين مسير نخستين معاونت وزارت كشاورزي بود كه اولين جلسه را با معاونت علمي و فناوري رئيس جمهور تشكيل داد.
  رئيس سازمان شيلات گفت: سازمان شيلات به همت معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري، كميته تخصصي شركت‌هاي دانش بنيان شيلات را تشكيل داد و ما براي تجاري سازي صنعت شيلات تلاش مي‌كنيم.معاون وزير كشاورزي ادامه داد: توانستيم از آب‌هاي نامتعارف از جمله پس‌آب نيشكر ۲۳۸ تن ميگو توليد و صادر كنيم و صادرات آن نشان مي‌دهد كه توليد آن توانسته است استانداردهاي صادراتي را اخذ كند.رئيس سازمان شيلات با اشاره به شوري آب برخي مزارع پرورش آبزيان در آذربايجان غربي، خاطر نشان كرد: ۴ اولويت را در سازمان شيلات ايران تنظيم شده است اين اولويت‌ها عبارتند از افزايش بهره‌وري، مكانيزاسيون كردن مزارع، رفتن به حوزه دريا، نرم‌افزاري به ويژه در زنجيره توليد. نيازهاي ما فهرست شده است و اميدواريم كه بتوان همه با هم يك اقدام تحولي شايسته انجام بدهيم.
حسيني با بيان اينكه نياز ما به شركت‌هاي دانش بنيان غير قابل انكار است، گفت: اولويت نخست بهره‌گيري از دانش‌ شركت‌هاي داخلي است و در گام‌هاي بعد تلاش مي‌كنيم كه از كشورهاي خارجي نيز بهره‌ بگيريم.
توسعه سواحل مكُران را پيش مي‌بريم، اميد به توسعه تخصصي شيلات داريم  
اين مقام مسئول با اشاره به تلاش‌هاي سازمان شيلات در شهرهاي شيلاتي، گفت: توسعه سواحل مكران را پيش مي‌بريم و در آنجا اميد به توسعه تخصصي شيلات داريم  در بندر شهرهاي شيلاتي مطالعاتي انجام شده است ما تلاش داريم كه بندر را از يك مركز به پهنه ارتقا بدهيم.


اقتدار توليد غذايي دور از دسترس نيست
وي افزود: بحث امنيت غذايي پايه‌هاي توليد داخلي ارزان و منطبق با ظرفيت‌هاي زيستي در دستور كار ماست تا در آينده به اقتدار توليد غذايي كه دور از دسترس نيست دست بيابيم.رئيس سازمان شيلات عدد صادرات محصولات  شيلاتي را حدود ۵۶۶ ميليون دلار دانست و افزود: درسال جاري صادرات از لحاظ ارزشي حدود ۶۷ درصد رشد كرده است.
معاون وزير كشاورزي با اشاره به توليد تخم چشم زده ‌ماهي، اذهان كرد: سال‌هاي گذشته نياز ما  از طريق واردات تامين مي‌شد اما امسال ۳۷۲ ميليون قطعه در ۴۷  مزرعه بخش خصوصي توليد شده است كه توليد ما در اين بخش نسبت به سال گذشته ۲۲۰  درصد رشد كرده است.

http://shilathormozgan.ir/1msim