پیرو مصوبات سفر پر خیر و برکت رئیس جمهور محترم به استان هرمزگان:

احداث و استقرار سازه های زیستگاه مصنوعی آبزیان در آبهای خلیج فارس-بندرلنگه

11.jpg

استاندار هرمزگان از احداث و استقرار سازه های زیستگاه مصنوعی آبزیان در آبهای خلیج فارس- بندرلنگه پیرو مصوبات سفر پر خیر و برکت رئیس جمهور محترم به استان هرمزگان و با حضور مدیرکل شیلات استان هرمزگان و جمعی از مسئولین و بهره برداران خبرداد.

به گزارش روابط عمومی شیلات استان هرمزگان،استاندار هرمزگان با اشاره به اینکه استان هرمزگان با بهره مندی از دو هزار و 200 کیلومتر مرز آبی از رتبه اول تولیدات شیلاتی کشور برخوردار است تصریح کرد: هرمزگان توانسته با بهره مندی از 36هزار نفر صیاد که از این طریق ارتزاق می کنند سالانه بالغ بر 300 هزار تن صید انواع آبزیان و رتبه اول صید کشور را نیز به خود اختصاص دهد.

مهدی دوستی احداث زیستگاه های مصنوعی در راستای حفظ معیشت صیادان و همچنین تقویت و پایداری ذخایر استراتژیک آبزیان خلیج فارس خواند و عنوان کرد: این پروژه در شهرستان های بندرلنگه، سیریک، جاسک و قشم پیرو مصوبات سفر پر خیر و برکت رئیس جمهور محترم حضرت آیت ا... رئیسی به استان هرمزگان انجام می شود.
دوستی افزود: در فاز اول این پروژه هزار و 500 سازه زیستگاه منصوعی در منطقه بندرلنگه احداث و در آبهای این شهرستان مستقر می شود.

در ادامه مدیر کل شیلات هرمزگان طرح حفاظت و توسعه زیستگاههای مصنوعی آبزیان جهت احیاء ، ترمیم و حفاظت از زیستگاهها و محیط های طبیعی ،برداشت قانونمند و توسعه پایدار است گفت: امكان صيد مستمر از دريا،زمينه ساز اشتغالزايي ، رونق صنايع جنبي وپسين و پيشين مرتبط ،امكان تجديد نسل و بهره‌برداري مداوم و پايدار آبزیان،ثبات شغلي صيادان ، افزايش ميزان صيد و در آمد سالانه و در نتيجه بهبود وضعيت معيشتي صيادان،حفظ و ارتقای جايگاه آبزيان و رسيدن به مصرف و سفره هموطنان بعنوان يك منبع پروتئيني، بهبود زمينه‌هاي صادرات و ارزآوري آبزيان،بازسازي ذخاير آبزيان و ... از اهم اهداف این طرح است.

عبدالرسول دریایی با اشاره به اینکه زیستگاههای طبیعی اکوسیستمی از اجتماعات زنده جانوری و گیاهی است و فعالیت و دستکاری انسان تغییرات اساسی و پایه ای روی عملکرد اکولوژیک آن داشته است عنوان کرد: این زیستگاهها در دریا بعنوان محل مناسبی برای انواع آبزیان مثل اسفنج ها ، مرجانها ، شقایق و تپه های سنگی است که محیط مناسبی برای رشد و تغذیه آبزیان ایجاد می کنند .
وی گفت: در طول زمان تغییرات طبیعی و بخصوص دستکارهای انسانی خسارات جبران ناپذیری به محیط زیست و زیستگاه طبیعی وارد کرده است که حتی بعضی از آبزیان در خطر انقراض قرار گرفته است که نیاز است از این گونه ها حفاظت و برای احیا دوباره نیاز به ایجاد زیستگاههای مناسب دارد .
دریایی افزود : توسعه و مديريت مناسب زيستگاههاي مصنوعي مي‌تواند به عنوان يك سرمايه‌‌‌گذاري پایدار به حساب آيد که با وضعیت فعلی زیستگاههای طبیعی آبزیان، بسيار ضروري و حياتي است و خوشبختانه با سفر پرخیرو برکت رئیس جمهور محترم به استان و حمایت های استاندار و پیگیری شیلات استان و حمایت های علمی و تحقیقاتی پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان گام های خوبی در این خصوص برداشته شده است که امید را دوباره در دل صیادان و بهره برداران زنده کرده است.

مدیر کل شیلات هرمزگان با بیان اینکه شهرستان بندرلنگه با بهره مندی از بالغ بر هزار فروند شناور صیادی و بیش از ۸۰ هزار تن صید سالانه توانسته ۲۹ درصد صید استان را به خود اختصاص دهد گفت: این شهرستان رتبه اول در ارزش صید و رتبه دو میزان صید در استان را داراست‌.

http://shilathormozgan.ir/j61us